Een tablet en wat opschrijfboekjes met een pen
Individueel

Drie manieren om om te gaan met veranderende omstandigheden

Wie vaker mijn blog leest heeft waarschijnlijk al wel door dat ik nogal van het plannen ben. Op de meeste werkdagen maak ik zelfs een schema van wat ik wanneer ga doen om ervoor te zorgen dat ik alles kan doen wat ik wil doen (werken, maar ook bijvoorbeeld lezen, mediteren, wandelen of hardlopen en yoga). Vaak gaan dagen alleen toch anders dan ik denk doordat er dingen tussendoor komen, bepaalde taken langer duren dan ik dacht of doordat ik gewoon een beetje sloom ben die dag. Daarom ben ik gaan nadenken over manieren om met dat soort veranderende omstandigheden om te gaan. Hieronder drie tried and tested methoden om flexibel met veranderingen om te gaan zonder dat, of zelfs als, je planning in de soep loopt.

1. Als-dan-plannen

Ik had hier al heel vaak over gelezen en het klonk logisch, maar pas toen ik las hoe de superinspirerende Shannon Harvey deze methode gebruikt om ervoor te zorgen dat ze elke dag tijd vindt om te mediteren, ging ik het zelf proberen. Het idee is dat je niet alleen een plan maakt voor wanneer je iets gaat doen, maar ook hoe je je plan in bepaalde situaties aan kunt passen. Bijvoorbeeld:

1. Ik ga elke maandagmiddag drie uur aan project X werken
2. Als dat niet lukt, doe ik het op woensdagochtend
3. Als dat niet lukt, werk ik er op vrijdagmiddag één uur aan

Of:

1. Ik ga elke ochtend na het ontbijt een stukje wandelen
2. Als het regent, doe ik in plaats daarvan een halfuur yoga

Bij mij werkt deze methode erg goed. Het laatste voorbeeld is een plan dat ik echt heb, en ik merk dat ik hierdoor veel meer beweeg. Ik begin mijn werkdag graag met een wandeling, maar doordat we in een nogal druilerige zomer zitten komt het vaak met bakken uit de hemel als ik wil gaan wandelen. Eerst ging ik dan maar gewoon aan het werk, maar nu zorg ik ervoor dat ik in zulke gevallen toch wat beweging krijg door een lesje van Yoga with Adriene te doen.

2. Marges inbouwen

Ik bouw op twee niveaus marges in in mijn planning: op maandniveau en op weekniveau. Ik plan elke maand alsof ik maar drie werkweken heb en elke week alsof ik maar vier werkdagen heb. Ik ken mezelf: mijn planningen zijn altijd veel te optimistisch, en op deze manier hoef ik niet meteen te paniekvogelen als ik langer bezig ben dan ik dacht. Door marges in te bouwen is het niet zo erg als je een keer ziek bent of minder gemotiveerd, of als je onverwacht extra werk moet doen. Doordat je weet dat je wat extra tijd hebt kun je een stuk rustiger werken. Ik moet toegeven: mijn planvaardigheden zijn dermate slecht dat ik zelfs met deze ingebouwde marges soms nog in tijdnood kom, maar dat gebeurt wel veel minder vaak dan vroeger. Je zou ook op dagniveau marges kunnen inbouwen (door bijvoorbeeld zes uur werk te plannen in plaats van acht uur, of vier uur in plaats van zes), maar ik heb gemerkt dat dit bij mij niet zo goed werkt omdat ik dan onbewust langzamer en minder gefocust ga werken, denkend dat ik toch genoeg tijd heb (en dat is dan niet zo).

3. Accepteren

Soms loopt je planning nu eenmaal in de soep en valt er weinig aan te redden. In dat soort gevallen probeer ik het als een les in acceptatie te zien. Het leven loopt niet altijd perfect en soms werk je bijvoorbeeld wat minder goed of sport je een tijdje niet. Ik denk dan altijd aan de uitspraak van Eckhart Tolle dat ieder mens periodes van meer en van minder energie heeft, en dat dat bij het leven hoort (ik meen in zijn boek The power of now). Je kunt niet van jezelf verwachten dat je altijd supergoed presteert en alle ballen in de lucht houdt. Soms gaat het een periode wat minder, en dat mag ook.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In mijn schrijfsel over het Puppyprincipe schreef ik ook over hoe je minder streng voor jezelf kunt zijn op dagen dat je minder productief bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *