Een weg die zich uitstrekt met heuvels op de achtergrond. Er lopen twee olifanten bij de weg
Individueel

Over goede voornemens

Ja, het is al februari; een beetje laat voor een stukje over goede voornemens. Misschien ben je al volop bezig met de jouwe of behoor je tot grote groep mensen die zich niet aan hun voornemens houdt (90% volgens dit artikel, dus je bent in goed gezelschap). Maar veranderingen doorvoeren die je leven verbeteren kan natuurlijk het hele jaar, en daarom deel ik hier een inzicht over goede voornemens met je dat voor mij nieuw is.

Ik heb het zelf namelijk heel vaak verkeerd gedaan. Als iemand met nogal een type A-persoonlijkheid (beter bekend als strebers) pakte ik mijn goede voornemens vaak nogal militaristisch aan. Ik zou voor de rest van mijn leven elke dag om 5:00 opstaan, vier uur per dag mediteren, louter groente en quinoa eten, 60 uur per week werken, twee marathons per maand rennen en het wereldrecord planken verbeteren. Dit alles moest moest moest, en reken maar dat ik flink kwaad op mezelf werd als ik mijn doelen niet haalde.

Je voelt hem al aankomen: dit werkte niet. Uiteindelijk gaf ik het altijd op. De reden, heb ik nu ontdekt, is dat de enige goede voornemens waar je je aan zult houden, goede voornemens zijn die ontstaan vanuit een gevoel van liefde voor jezelf: een gevoel van zelfcompassie. Eigenlijk is dat heel logisch: als je jezelf afmat vanuit een gevoel van zelfhaat houd je dat misschien een tijdje vol, maar vroeg of laat komt een deel van je in opstand. Je krijgt een soort kwade ouder-kind-relatie met jezelf: een deel van jou legt je vanuit een gevoel van woede en ontevredenheid allerlei dingen op en een ander deel accepteert die haat niet en wordt rebels. Als die rebellie ontstaat en je weigert om je nog aan je strafregime te houden voelt dat als falen, maar je kunt het ook zien als iets moois en krachtigs. Je komt immers in opstand uit zelfbescherming: uit een gevoel van zelfrespect en zelfliefde.

Door zo streng te zijn voor jezelf zorg je dus voor intern conflict: een deel van jou wil dat je iets doet, maar een ander deel van jou wil juist aan datgene ontsnappen. En als je iets wilt bereiken, heb ik inmiddels ontdekt, moeten alle interne neuzen dezelfde kant op staan. De enige manier om dat te doen is om te zorgen dat je goede voornemens vanuit een gevoel van liefde ontstaan en niet vanuit een gevoel van haat, of het nu gaat om voornemens voor het nieuwe jaar of gewoonten die je op andere momenten wilt veranderen. Als ik terugkijk op de voornemens waar ik me wèl aan heb gehouden, is dit de gemene deler: het waren voornemens die voortkwamen uit zelfcompassie.

Misschien wel het beste voorbeeld van zelfhaat is haat voor je eigen lichaam. Vooral vrouwen hebben hier last van omdat ons wordt verteld dat er maar één lichaamstype mooi is (strak en slank) en dat het heel belangrijk is om mooi te zijn als je een vrouw bent. Veel mensen reageren op deze druk door te gaan diëten, wat vaak enorm veel zelfhaat met zich meebrengt. Hoe liefdevol is het om je lichaam geen eten te gunnen als het honger heeft? ’10 kilo afvallen’ is daarom bij uitstek een voornemen dat zelden zal werken (en los daarvan werkt diëten vaak averechts). Een alternatief voornemen dat vanuit liefde komt is bijvoorbeeld om regelmatig verse groente van de lokale boerenmarkt te kopen en nieuwe gezonde recepten te proberen, om zo iets leuks te doen en tegelijk goed voor je lichaam te zorgen.

Veel mensen nemen zich ook voor om meer te sporten en besluiten dan om voortaan drie keer per week naar de sportschool te gaan of een ambitieus hardloopprogramma te volgen (been there). Als je daarvoor kiest omdat je het leuk vindt om vaak naar de sportschool te gaan of ervan geniet om hard te lopen is dat natuurlijk prima, maar als het eigenlijk niet bij je past en je het alleen doet voor het eindresultaat – omdat je vindt dat je het móet doen – zul je het niet volhouden. Beter kun je je, vanuit zelfcompassie, afvragen van wat voor soorten beweging je geniet (thuis yogavideo’s doen, skaten met een vriendin?) en hoe je daarvan meer in je leven kunt incorporeren.

Zelfcompassie is dus de koningin der voornemens: zonder haar als basis zullen alle andere voornemens mislukken. Omdat ik nog iets teveel drilsergeant en te weinig liefhebbende vriendin voor mezelf ben heb ik besloten om hier het hele jaar aan te wijden: mijn enige goede voornemen voor 2021 is het ontwikkelen van meer zelfcompassie. Zeker in deze moeilijke tijd is dit iets wat we onszelf allemaal mogen gunnen.

Lijkt dat je ook wel wat? In mijn artikel over zelfcompassie gaf ik al een paar links naar zelfcompassieboeken en -meditaties. In de 10% Happier-app, heb ik inmiddels ontdekt, staan ook (zelf)compassiemeditaties, net als in de Insight Timer-app (beide verkrijgbaar voor iOS en Android). Mijn inspiratie voor dit artikel kwam deels van twee podcastafleveringen over goede voornemens en zelfcompassie: deze en deze (deze podcasts beschreef ik allebei al eerder in dit artikel). Bonustip voor mensen die het jojodiëten zat zijn: intuïtief eten.

3 opmerkingen over “Over goede voornemens”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *