Twee treurig uitziende, hangende bomen
Individueel

Vijf manieren om met liefdesverdriet om te gaan

Liefdesverdriet is één van de moeilijkste gevoelens die er zijn. Het kan ervoor zorgen dat elke dag voelt als een enorme last; een nieuwe portie uren waar je doorheen moet zien te komen. In het slechtste geval slaap je nauwelijks en word je vroeg wakker, waardoor je nog langer met je ziel onder je arm moet rondlopen voor de dag eindelijk voorbij is. Ik ben nu heel gelukkig met Bart, maar in het verleden heb ik een paar keer flink last had van liefdesverdriet. Ik ben in die periodes een beetje gaan experimenteren met strategieën om de pijn wat te verlichten, en deze blogpost is het resultaat van mijn bevindingen. Hieronder vijf manieren om met liefdesverdriet om te gaan die mij hielpen om door het moeilijkste deel heen te komen.

1. Bedenk dat je liefdesverdriet tijdelijk is

Alles is eindig en liefdesverdriet is dat gelukkig ook: er komt een moment dat het verdriet voorbij is. Het enige wat je hoeft te doen is deze periode doorkomen: het einde komt vanzelf. Er is een eindige portie pijn die je moet doorstaan, en elke pijnscheut, elke verdrietige dag en elke huilbui is er weer één minder. Zie het als een fles verdriet die je langzaam leeggiet. Het lijkt misschien alsof je overrompeld wordt door verdriet, maar door het verdriet toe te laten ben je actief aan het verwerken en kom je steeds dichter bij het eindpunt.

Daarnaast zijn ook de allermoeilijkste momenten tijdens de periode van liefdesverdriet eindig. Op bepaalde momenten zul je je verdriet hard en rauw voelen maar op andere momenten zal het verdriet minder zijn en zul je je misschien ineens even, tot je eigen verbazing, best OK voelen. Probeer jezelf op de allerzwaarste momenten aan die tijdelijkheid te herinneren: het liefdesverdriet zal overgaan en ook daarvoor al zul je weer momenten hebben dat het beter gaat.

2. Richt je op de gedeelde ervaring

Als je veel verdriet voelt heb je de neiging om je enorm op je eigen pijn te focussen. Het lijkt alsof je alleen op de wereld bent en jij de enige bent die zich zo voelt. Onthoud dat dat niet zo is: er zijn, op precies dit moment, ontzettend veel mensen op de wereld die te maken hebben met liefdesverdriet. Wat je meemaakt is een normaal deel van de menselijke ervaring en je bent niet alleen. Daarnaast zijn er ook veel mensen die het veel zwaarder hebben: mensen die naasten hebben verloren, mensen in oorlogsgebieden, mensen die een ramp hebben meegemaakt. Die gedachte kan helpen je eigen verdriet te relativeren. Wat je meemaakt is niet een onoverkomelijke ramp die alleen jou treft maar een gevoel dat hoort bij het mens zijn en een gevoel dat, in dezelfde of soms in nog veel hogere mate, gevoeld wordt door miljoenen anderen. Deze gedachten kunnen ook helpen bij het accepteren van hoe je je voelt.

3. Probeer niet teveel met de ander bezig te zijn

Het is als je liefdesverdriet hebt verleidelijk om veel na te denken over de persoon die je mist. Wat voelt of voelde hij wel of niet, waarom wil zij je niet meer, was er een ander, wat zou er die ene middag dat jullie ruzie hadden door zijn hoofd zijn gegaan, wat had je anders kunnen doen, waren jullie dan nog samen geweest, hoe zou het nu met haar gaan, zou hij al met een ander gedatet hebben, zou zij je ooit nog terug willen? Het is begrijpelijk dat je daar veel aan denkt en het kan ook nuttig zijn om te proberen van de ervaring te leren, maar door teveel te piekeren of door contact te zoeken met je ex ga je je alleen maar slechter voelen. Door je te richten op de situatie die je verdriet heeft veroorzaakt zoek je het verdriet op en wordt het steeds versterkt, als een dier dat steeds tegen het schrikdraad aan blijft lopen. Als je merkt dat je zit te malen, probeer dan te observeren dat je aan het malen bent en er niet verder in mee te gaan. Richt je op je eigen herstel en je eigen geluk: wat kun je vandaag doen om je wat beter te voelen?

4. Zoek afleiding

Een klassieker, maar te belangrijk en effectief om hem niet te noemen: gun jezelf wat afleiding van je verdriet. In mijn ervaring werkt het het beste om met mensen af te spreken. Dat kunnen mensen zijn die dichtbij je staan en met wie je over je liefdesverdriet kunt praten maar ook oppervlakkigere kennissen met wie je over koetjes en kalfjes kunt praten. De afleiding helpt tijdens de afspraak maar ook ervoor: een dag waarop je op een bepaalde tijd ergens moet zijn is makkelijker dan een dag die uit een eindeloze leegte bestaat. Andere goede activiteiten zijn sporten, voor een welkome dopaminehit die je pijn tijdelijk kan verlichten, en activiteiten die een lichte mate van concentratie vereisen. Diepe concentratie is nu waarschijnlijk niet haalbaar, maar een beetje focus is handig om je zinnen te verzetten. Denk aan bijvoorbeeld autorijden, puzzels of raadsels oplossen of gamen.

5. Voor extreem liefdesverdriet: gebruik stappenplannen

In een eerdere post schreef ik over hoe stappenplannen me helpen om minder uitstelgedrag te hebben. In periodes van heftig liefdesverdriet heb ik stappenplannen ook gebruikt om de dag door te komen. Ik maakte dan ’s avonds, op een moment dat het iets beter ging, een stappenplan voor de volgende dag, dat bestond uit simpele taken als koffie zetten, een paar nieuwsartikelen lezen, een serie kijken, iemand bellen, douchen, me aankleden, etc. Op dagen dat je van ellende echt niet weet wat je met jezelf aan moet kan zo’n stappenplan helpen om je de dag door te loodsen en je iets van houvast te geven.

Als jij, lieve lezer, op dit moment met liefdesverdriet te maken hebt hoop ik dat dit artikel je wat handvatten geeft om er beter doorheen te komen. Misschien helpt het zelfs al om te weten dat anderen, zoals ik, hetzelfde hebben doorgemaakt als jij. Moedig voorwaarts!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *